Inrichting van ons onderwijs
Sinds 2020-2021 werkt het Kompas volledig met de vorm van unitonderwijs. Deze organisatievorm houdt in dat we niet meer werken met een leerstofjaarklassensysteem maar met persoonlijke leerdoelen van ieder kind. De zaakvakken worden in thema’s en klassendoorbrekend aangeboden.
Units
Unit 1
Unit 1 bestaat uit leerjaar 1-2-3, waar spelend geleerd wordt volgens de visie van basisontwikkeling. Juf Lisanne is de leerkracht van unit 1. Aan het begin van de ochtend begint leerjaar 1-2 met een taak waar ze zelfstandig mee aan de slag kunnen. Op dat moment krijgt leerjaar 3 instructie. Na de instructie wordt met de hele unit de dag geopend. Leerjaar 3 gaat zelfstandig aan het werk en leerjaar 1-2 heeft een kringactiviteit. Daarna gaan zij ook weer aan de slag en heeft de leerkracht tijd om bij alle leerjaren te begeleiden. Doordat leerjaar 3 bij 1-2 is aangesloten, is er voor hen ook nog veel ruimte om naast het werken aan tafel lekker te spelen. ’s Middags zijn de activiteiten voor de hele unit gepland en is er veel tijd om te spelen.
Unit 2
Unit 2 bestaat uit leerjaar 4 t/m 8. Juf Carolien is de leerkracht van unit 2, zij wordt ondersteund door de onderwijsassistente, juf Susan. In de ochtend zitten de stamgroepen 4-5 en 6-7-8 verdeeld over twee lokalen, tijdens de verwerking zijn er voor de kinderen meerdere werkplekken in de school beschikbaar. De middagen gaat unit 2 gezamenlijk aan de slag. Op maandag start unit 2 met een gezamenlijke bijeenkomst in de hal, waar de bijzonderheden voor die week doorgesproken worden. Vervolgens volgen de kinderen instructie op hun eigen niveau. Na instructie vindt zelfstandige verwerking plaats in een daarvoor bestemde ruimte. Binnen de unit worden verschillende activiteiten gezamenlijk vormgegeven. Wereldoriëntatie wordt thematisch schoolbreed georganiseerd, waarbij de vakken kunst, cultuur, muziek, doe klas, de schooltuintjes en theaterlessen geïntegreerd wordt aangeboden. Op vrijdag sluiten we de week ook gezamenlijk af met iets te drinken en iets lekkers.